Законопроектом (реєстр.
№8287) пропонується статтю 4 Закону "Про збір та облік єдиного внеску
на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" доповнити новою частиною
четвертою, яка встановлює, що фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які
обрали спрощену систему оподаткування, та члени сімей цих осіб, які беруть
участь у провадженні ними підприємницької діяльності, а також особи, які
забезпечують себе роботою самостійно - займаються незалежною професійною
діяльністю (науковою, літературною, артистичною, художньою, освітньою або
викладацькою, медичною, юридичною практикою тощо) звільняються від сплати за
себе єдиного внеску, якщо вони є пенсіонерами або інвалідами та отримують,
відповідно до закону, пенсію або соціальну допомогу. Зазначені особи можуть
брати добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного соціального
страхування.
Комітет підкреслив, що Закон
"Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов´язкове
державне соціальне страхування" набув чинності з 1 січня 2011 року.
Відповідно до статті 4 зазначеного закону,
платниками єдиного внеску є фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які
обрали спрощену систему оподаткування, та члени сімей цих осіб, які беруть
участь у провадженні ними підприємницької діяльності, а також особи, які
забезпечують себе роботою самостійно - займаються незалежною професійною
діяльністю, а саме: науковою, літературною, артистичною, художньою, освітньою
або викладацькою, а також медичною, юридичною практикою, в тому числі
адвокатською, нотаріальною діяльністю, або особи, які провадять релігійну
(місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід
безпосередньо від цієї діяльності, за умови, що такі особи не є найманими
працівниками чи підприємцями.
Єдиний внесок для фізичних осіб -
підприємців встановлено у розмірі 34,7% бази нарахування єдиного внеску (33,2%
- до Пенсійного фонду України і 1,5% - до центру зайнятості).
Комітет підтримав ідею автора
законопроекту, спрямовану на підтримку найбільш вразливих верств населення, та
висловився за доцільне при його розгляді врахувати наступне.
Пенсійним законодавством не
передбачено обмеження щодо виплати пенсій працюючим пенсіонерам, тобто, такі
особи, у тому числі й інваліди, одержують і заробітну плату, і пенсійну виплату
у повному обсязі.
Законом "Про
загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" збережено умови
призначення пенсій за вислугу років та пільгових пенсій, а також порядок
пільгового обчислення стажу за період до 01.01.2004 року, тобто, фактично право
на пенсію можна набути при досягненні 35-40 років.
З огляду на це, на думку
Комітету, питання щодо звільнення від сплати єдиного внеску осіб, які
набули право на пенсію (крім інвалідів) до досягнення пенсійного віку,
визначеного статтею 26 Закону "Про загальнообов'язкове державне пенсійне
страхування", а саме, чоловіків до досягнення 60 років, жінок - 55 років,
потребує дуже виваженого обґрунтування. Ця законодавча пропозиція має бути
також узгоджена з фінансовими можливостями бюджету Пенсійного фонду та
Державного бюджету (як зазначено у пояснювальній записці, прийняття цього
законопроекту не потребує додаткових витрат коштів з Державного бюджету, проте
звільнення від сплати єдиного внеску осіб, які досягли 35-40 років, призведе до
зменшення надходжень до Пенсійного фонду, відповідно збільшаться видатки
Державного бюджету, за рахунок якого в цьому році покривається дефіцит
Пенсійного фонду у розмірі понад 17 млрд. гривень).